waarisjp.reismee.nl

Mongolie

Hoi,

dacht dat het maar weer eens tijd werd voor een update. Heb niet heel veel tijd meer, dus het wordt een korte.

Even een paar weetjes over Mongolie:

Mongolie is ongeveerdrie keer zo groot als Frankrijk en heeft ongeveer 3 miljoen inwoners. Niet echt dichtbevolkt dus. Van die 3 miljoen leven er circa 1 miljoen in Ulaan Baatar en dat worden er elk jaar meer. Ulaan Baatar is de koudste hoofdstad ter wereld (gem. jaartemperatuur -1,3°C). Het weer is hier overigens heel onvoorspelbaar. Overdag is het meestal zonnig, maar er kan elk moment een zandstorm opsteken. Zat een paar dagen geleden buiten te eten, maar na 5 minuten zat alles onder het zand en stof.Niet echt smakelijk dus. 's Avonds kan het flink koud worden en het is niet raar (in deze tijd van het jaar) dat er 's ochtends een laag sneeuw ligt.

Had van te voren niet verwacht dat ik zolang hier zou blijven, maar weet ondertussen ook wel dat plannen niet echt mijn ding is, dus. Heb de afgelopen tijd een aantal leuke mensen ontmoet met wie ik veel optrek. Heb de hoogtepunten van Ulaan Baatar (musea, tempelse.d.) zo'n beetje allemaal wel gezien. Ulaan Baatar is niet echt een prachtig mooie fotogeniekestad, maar (afgezien vanhet meest lompe verkeer wat er op deze aarde rondrijdt) is de sfeer wel relaxed en vermaak ik me prima hier.

Zijn met z'n drieen een paar dagen het 'binnenland' in geweest wat echt supergaaf was. We, dat zijn David (26) uit Schotland, Moni (23) uit Mongolie en ik. Leuke dagen gehad in een prachtig natuurreservaat. Sliepen in een ger (traditioneel Mongoolse tent) op het terrein van een boer. Weet je hoe die boer heet? Bert, uit Oudekerk a.d. Amstel. Dat verwacht je toch ook niet. Hij is getrouwd met een Mongoolse en heeft nu een soort eco-boerderij. Kregen trouwens een fijn stukje biefstuk te eten daarzo.

Het Mongoolse eten is goed te eten, maar de keuken is niet echt uitgebreid. Nu zijn er hier in de stad best veel 'internationale' restaurants en bars te vinden waar je voor een redelijke prijs goed 'westers'kan eten en drinken.

Ga misschien nog een paar dagen met David en Moni richting de Gobi woestijn, maar dat is nog niet zeker.

Er staan trouwens nieuwe foto's op de site. Er staan er een paar tussen die niet van mij zijn. Dat krijg je als je met een lege batterij naar een gebied zonder electriciteit gaat.

Heb niet heel veel inspiratie meer en het is hier bijna 'beer o'clock', dus denk dat iker maar mee stop.Beer o'clock is ingesteld door David en betekent zoveel als biertje bij Dave's place (stamkroeg)om 17.00 uur.

Tot zover bedankt voor alle reacties; het is goed om te zien dat een boel mensen mij volgen.

Hans en Synja speciaal bedankt voor de extra fotoruimte. Zal het zeker benutten!

Gegroet

Reacties

Reacties

synja

Geweldig weer, JP..paardrijden daar lijkt me geweldig..je voelt je wel vrij op zo'n knol, niet dan?!..slapen en logeren in de ger is ook wel apart!..brr .. leuke avonturen .. geniet !!!!
groetjes

linda

het is dus echt een land waar jij je thuis voelt, lekker warrig. Laat je lekker leiden door je gevoel, een dagje meer daar en een dagje minder hier. We volgen je wel ;-)
maar de biefstuk niet zo lekker als bij ons toch??
groetjes

Oos

Ik was al aan het wachten op een volgend stukje van de avonturen van "JP op reis" Op de 10e van mei is dit dus een feit. Wederom een leuk stukje.

JP, ik blijf je volgen!


Groetjes,
Gert-Jan

herman rorije

J.P.altijd weer indrukwekkend om de foto,s te zien, en jou verslagen te lezen.[die witte auto kan wel een A.P.K.-tje gebruiken] He kerel het ga je goed. wij denken aan jou. En vragen de HERE om jou bescherming.

Erwin

Hey J.P.,

interessante verhalen en leuke foto's heb je! Je kunt trouwens aardig hoog springen. Misschien kun je dat onderdeel wel mee pakken op de Spelen in Peking :).
Heel veel plezier nog!

Groetjes ,

Erwin

robin en fenrike

Hallo daar,
zo te lezen, vermaak jij je daar prima. Eerlijk gezegd lijkt het mij erg saai, althans het land oogt saai. Maar de mensen zijn kennelijk erg leuk. Fijn dat je het er zo naar je zin hebt. Geniet ervan en laat ons snel weten wat het vervolg van je reis gaat worden!

x fen (en de rest natuurlijk)

Frank

Zo ben ik ook weer bijgepraat over de details van Mongolie. Wie weet heb ik er nog eens wat aan bij triviant.
Maar goeie verhalen. De laatste nieuwe hit ook al gehoord in Mongolie? Beetje wereldmuziek op de site lijkt me wel hip. Het gaat me wel aan het hart dat we nu niet t/m maandag het voetbalweekendje uitzitten. Gelukkig...gedeelde smart... Ik merk dat ik je site aan het vervuilen ben! Enjoy zeg ik altijd maar ;-).

XXX

Rein en Janneke

Beste JP
Leuk om over de spannaende avonturen van je te lezen. De dagelijkse gang van zaken bij ons is wat minder spannend maar ook wel leuk. We hebben je vader en moeder afgelopen weekend gesproken op onze super camping Stuurmanskolk in Welsem. Ik moet je ook laten weten dat Nunspeet op het nippertje hoofdklasse is gebleven 4e van onderen du Wim kan mee dingen om een keepersplaats bij een hoofdklasser.
We wensen je verder een goede reis, hou de "kop"er bij en tot horens of tot ziens.

chantal

heej JP!.. heb weer eens je nieuwe verhaal doorgelezen.. super leuwk man,, hopelijk nog heel veel genieten voor jou.. ik gaa morgen me examens in.. nou heel veel plezier nog en pas goewd op jezelf ;) liefs chantal..

John Alders

Ik ga in 2011 me t een groep mensen naar Mongolie en het leukste ziu zijn om daar Bert de Groot te kunnen ontmoeten en dat we eventueel bij hem onze vakantie kunnen doorbrengen.Wij hebben al veel over hem gehoord maar zijn contactadres niet kunnen vinden, mischien kunnen jullie ons helpen?
vriendelijke groeten, JOHN ALDERS john.alders@upcmail.nl

Karen

Hallo,

Op dit moment ben ik ana het werk in Ulaanbaatar en ik zou graag een paar dagen de stad uit willen.
Ik ben daarom op zoek naar de contactgegevens van Bert de Groot.
Hebben je die misschien voor mij?

Ik ben te bereiken via kareninmongolie@gmail.com.

Groetjes Karen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!