waarisjp.reismee.nl

Over de muur en van alles en nog wat...

'He who has not climbed the Great Wall is not a true han' *Mao Zedong*

De han zijn veruit in de meerderheid in China, de rest van de bevolking behoort tot verschillende etnische minderheden. Bovenstaande quote is in onze tijd beter bekend met man i.p.v. han.Om de grote man niet voor z'n gebalsemde hoofd te stoten ben ik ook maar trouw de muur gaan bezoeken en ik moet zeggen dat het best een indrukwekkend bouwwerk is. Samen met Stefan en Mara uitAmsterdam 's ochtends vroeg vertrokken enna ongeveer3 uur aangekomen bij het startpunt van een ongeveer 10 kilometer lange voettocht over de muur.Mijn reisgenoten hadden eerder albesloten het met het openbaar vervoer te proberen en toen was het niet helemaal gelukt. Voor hen was dit dus poging twee. Ik moet zeggen dat ik het op deze manier in m'n eentje waarschijnlijk niet gered zouhebben (het is makkelijker (en duurder)om in Beijing een tourtje te boeken).Voordeel was ook dat Mara en Stefan eenleuk woordje Chinees spreken.Drie uur lopen over eensoms makkelijk, soms iets moeilijkerbegaanbare muurliet me weten dat m'n toch al niet denderende conditie gezakt is naarniveau nul. Ondanks dat het knap warm was hebben we toch redelijk doorgestapt en zoals gezegd in 3 uur de tocht voltooid. Onderweg moet je trouwens meerdere malen betalen (wat van te voren echt niet aangegeven wordt). Ergens aan het einde van de tocht loop je een andere provincie binnen en dat is voor de Chinezen een reden om de doorgang te blokkeren en geld te vragen. Niet veel verder is een stuk van de muur verdwenen en moet je een rivier oversteken. Weer geld betalen om de brug te gebruiken. Je kan er voor kiezen om niet te betalen en om te draaien, maar dan moet je dus het hele stuk weer terug lopen. Dit en het gedrag van de taxi/bus chauffeurs is een iets minder leuke kantvan het bezoek aan zo'n imposant bouwwerk. Toeristen is geld. Dat denken ze in China, in heel Azie en waarschijnlijk in de hele wereld. Maar goed, even een paar feitjes over de muur;

• In 200 v.C. is menbegonnen met bouwen.
  • Het grootste gedeelte van de muur is gebouwd tijdens de Ming Dynasty 1368-1644.
  • De muur is gebouwdmet als doel eenverdedigingslinie te creeeren tegen noordelijke volken (heeft uiteindlijk niet echt geholpen).
  • Alle verschillende delen van de muur hebben een totale lengte van ongeveer 6400 kilometer.
  • In z'n glorietijd werd de muur bewaakt door ongeveer 1 miljoen soldaten.
  • Tussen de 2 en 3 miljoen mensenzijn gestorven (door de eeuwen heen) terwijl ze met de bouw bezig waren.
  • Het gezegde dat de muur vanaf de maan te zien zou zijn is een fabeltje; vergelijk het met het zien van een mensenhaar op drie kilometer afstand.

'In China daar eet iedereen elke dag chinees. Dat kan toch niet gezondzijn, altijd bami met wat vlees' *Theo Maassen*

Had ik al verteld dat het eten hier best te pruimen is? Op elke straathoek is wel iets eetbaars te vinden (mits je geen vegetarier bent) en er zijn plenty of restaurants.De goedkoopste plekken hebben veelal geen engels menu of iets wat daarop lijkt, dus dat is gokken en wijzen, maar in de wat duurdere (3-6 euro voor een maaltijd) restaurants kun je over het algemeen wel met engels terecht. Het eten is zeer gevarieerd en elke gerecht heeft wel weer een ander verrassend ingredient. Prima te doen dus.

China is (naar westerse maatstaven) redelijk goedkoop, maar toch verbaas ik me soms over de prijsverschillen tussen bijvoorbeeld de buurtsuper en een bar in een toeristisch gebied. Paar voorbeelden (in Euro's).

• Bed in guesthouse 5,50
  • ritje in de metro 0,20
  • ritje in de bus 0,20
  • halve stadscentrum doorkruisen met de taxi 3,00
  • Met 3/4 man eten in een iets meer 'upmarket' restaurant 15,00 - 20,00
  • BigMac menu 2,00 (af en toe McDonalds is best prettig ja)
  • Koffie bij Starbuck'so.i.d. 2 - 2,50
  • Flesje water 0.20
  • Openbaar toilet GRATIS en de lucht krijg je er ook voor niks bij......

Heb gisteravond nog twee bekenden van Post ontmoet. Peter en Sjoerd hebben de Transsib ookgedaan en zijn gister aangekomen in Beijing. Wist dat ze die plannen hadden, maar wist niet meer precies wanneer ze zouden vertrekken. Samen wat gegeten en een paar biertjes gedronken. Altijd leuk en gezellig om een paar bekenden te zien...

Ga trouwensmaandag Beijing verlaten. Eerste instantie op zoek gegaan naar een treinkaartje, maar de enige optie was een zogenoemde hard seat. Voor een treinreis van ongeveer 24 uur is het wel prettig om iets van een bed te hebben kan ik je vertellen. Heb nu een vliegticket gekocht voor 50 Euro (treinkaartje was ongeveer 30 Euro). Op zich lijkt me dat wel een goeie deal. Maandagmorgen dus vertrekt mijn vlucht naar Guilin,een stad in het zuiden. Ga daar een beetje de omgeving verkennen en een kleine twee weken later door naar Bangkok - Thailand.

Kan nog wel even doorgaan met dit onsamenhangende verhaal maar denk dat het wel genoeg is zo.

Gegroet, JP

Bertha

Heel mooi verhaal,maar 10km. is voor jonkies toch zat
te doen he?
J.Pieter geniet er van want de tijd vliegt voor bij

gr.b.k.

mara

ja 10 km is niks.... alleen heeft jp er niet bij gezegd in welke toestand die muur, die over de toppen van de bergen is gebouwd, verkeert. Steil omhoog en, ook heel naar, steil naar beneden, in de brandende zon, op losse stenen, zonder westerse hekjes om je te behoeden voor valpartijen in het ravijn...
Maar de echte bikkel kan het op zijn slippers, dat wel.
Zaijian!
Mara

Oos

Wat een avonturen....Lijkt me super om eens mee te maken!

Take care.

Groet, GJ

sjoerd

He J.P we zijn weer thuis in oene hebben nog veel gezien in Peking en veel mee gemaakt het gaat je goed