waarisjp.reismee.nl

Sint Petersburg

Vrienden en familie, even een update over (mijn verblijf in) Sint Petersburg. Zit nu in m'n hostel onder het genot van een halve liter Baltika (Russich bier) de afgelopen dagen te overdenken. Sint Petersburg is wat mij betreft een prima stad om een paar dagen te vertoeven. Het centrum is redelijk groot en daarom heb ik de afgelopen dagen aardig wat kilometers afgelegd. Vandaag heb ik trouwens niet veel bijzonders gedaan. Denk dat dat komt doordat ik pas na de middag wakker werd. Gisteravond was het namelijk redelijk gezellig en iemand kwam met het briljante idee om een disco te gaan bezoeken. Resultaat half 7 'thuis'. Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om uit te gaan, maar 2 anderen op mijn kamer wilden nog even een biertje gaan drinken om de hoek in de een of andere kroeg. Dat hoef je me geen 2 keer te zeggen natuurlijk, het was tenslotte woensdag. De ene was een in Zweden wonende Noor, die overdag een interview heeft gehad met good old Dick Advocaat. Hij is freelance journalist en was bezig aan een artikel over Zenit St Petersburg, dus vandaar. Wel grappig om te horen. De ander is Jannis uit Duitsland die dezelfde avond was gearriveerd. Om een lang verhaal kort te maken, de Noor ging na 1 biertje terug naar het hostel en Jannis en ik zouden er nog eentje drinken. Totdat de wodka op tafel kwam. We waren het er snel over eens dat je als gast in een land de lokale gebruiken dient te respecteren en waar mogelijk (als ze waarneembaar zijn) die gebruiken over te nemen. Nu is drinken iets wat de Russen volgens mij graag en veel doen, (het liefst op straat) en zodoende kwam de fles dus op tafel. Een uurtje later stonden we voor een club in de wachtrij en kwamen we zonder problemen binnen (een paar boze Russen achter ons latend, face control noemen ze dat). De rest is geschiedenis. Vandaag dus samen met Jannis eropuit getrokken. Wilden eerst de St Isaac kathedraal beklimmen, maar daar waren we te laat voor. Toen besloten om een Banja op te zoeken. Kortgezegd een soort sauna. Een uur gezocht maar niet gevonden. Dat is eigenlijk het grootste probleem in deze stad. Het is moeilijk om iets te vinden. Restaurants bijvoorbeeld, maar ook dus deze Banja (we hadden het adres nog wel!). Deze dag dus een paar uur 'voor niks' door de stad gedwaald en afgesloten met een lekker etentje. Zijn trouwens vandaag een paar keer met de metro gegaan, wat eigenlijk best te doen is, zolang je maar goed gokt... Je wilt niet weten hoe lang die roltrappen zijn om er te komen. Voor de gein even opgenomen hoe lang het duurt; 2 minuten en 20 seconden. Niet lang? Ga maar eens op een normale roltrap staan en tel de seconden.... Gister heb ik wel aardig nuttig besteed. De Hermitage bezocht. Dat moet haast wel het grootste museum ter wereld zijn. Wat een enorme hoeveelheid aan kunst. Omdat ik niet alles kon bezichtigen heb ik me in eerste instantie beperkt tot de west Europese schilders. Rembrandt (heeft er een stuk of 25 werken hangen) en vele anderen. Ik weet van mezelf dat ik niet echt een kunstliefhebber ben ofzo, maar dit was best indrukwekkend. Helemaal als je bedenkt dat alles in feite een prive verzameling is van 1 of andere tsarin een slordige 250 jaar geleden. Er zijn rembrandts die al meer dan 200 jaar in hun bezit zijn. Toen ik 's avonds de Hermitage uitwandelde bleek er een militaire invasie aan de gang te zijn. Op het plein voor het museum werd volgens mij een generaal gepresenteerd of zoiets. Een kleine 1500 militairen marcheerden en paradeerden en joelden, er was een enorme militaire band (inclusief koortje) en al met al duurde het wel anderhalf uur. Echt tof om te zien. Net als in de film zeg maar. Ik moet afsluiten want de receptioniste wil naar bed. Morgenavond vertrek ik met Jannis om elf uur met de nachttrein naar Moskou. Als het goed is komt het volgende berichtje dus vanuit die stad. Ze zeggen dat Moskou lang niet zo mooi is als Sint Petersburg. Ik weet het niet, maar zal het over een paar dagen laten weten. Nu eerst nog even naar de club. Grapje. Ga een peukje roken buiten (als je denkt dat je in Rusland overal mag roken heb je het mis) en dan naar bed, want morgen gaat de wekker om 7.30. Tot Moskou.

Reacties

Reacties

Vincent

Zo zo... kwam je wel goed uit hè?!...die 'russische gebruiken'!! Krijg je er ook net zo'n koppijn van als van de wodka hier in NL?

Bertha

Wat een belevenis J.P.ga verder en geniet.
Zorg goed voor jezelf, op tijd je natje en droogje dan komt alles goed.

gr.B,

Zwervings

Als je maar niet alle Russische gebruiken overneemt... ;-))

Herman Rorije

JP jij bent net een week vertrokken, en nu al zulke verhalen. Hoe dik word het boek dat jij straks gaat schrijven?????
Geniet van deze onderneming, pas goed op jezelf.
ga niet ALLEEN gr.H.R

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!