waarisjp.reismee.nl

Wat een dag....

Hoi,

Had vanmiddag een werkelijkwaar prachtig verhaal getypt, maar toen ik eenmaal op bewerken klikte was alles weg. Als me dat nu nog een keer gebeurd.......

Nog een keer.

Hoi, ben ondertussen gearriveerd in Sint Petersburg. (Klinkt dat goed of niet!!) Vanmorgen rond 8 uur aangekomen op St Petersburg Vliblitski, een van de 5 treinstations hierzo. Rustige treinreis gehad van ongeveer 15 uur. Kon eerst niet zo best een hostel vinden dus ben ik maar (met 19 kilo op de rug) vol goede moed de stad ingegaan. Eerste indruk van de stad is goed; veel brede wegen met oude gebouwen en dito gevels. Echt een stad van museums trouwens. Morgen ga ik denk ik de u aller bekende Hermitage bezoeken. Ze zeggen dat 1 dag niet genoeg is, maar denk niet dat ik de moed op kan brengen om 2 dagen achter elkaar een museum te bezoeken. Uiteindelijk een hostel gevonden in het oude (dode) centrum van de stad. Een beetje uit de richting, maar wel dicht bij het station voor de trein naar Moskou. Heb trouwens geprobeerd om een metro te pakken vandaag. Nou is m'n Russisch (cyrillisch schrift) niet heel best en de Russen vinden het niet nodig om de routekaart en stationsaanduiding ook in het engels weer te geven, dus dat werd niet wat. Lopen dus.

Maar goed, gisteren. Wie denkt dat reizen makkelijk is....
Ben voor mijn doen aardig vroeg opgestaan, want mijn trein vanuit Warschau vertrok rond half 8. Natuurlijk weer aan de late kant, zodat ik weinig tijd had om wat fatsoenlijks te eten te halen. Resultaat: 1 flesje water, 175 gram pinda's en nog wat rozijntjes van mijn Poolse medereizigster van de dag ervoor. 'S avonds om 18.00 uur gearriveerd in Vilnius. Het eerste wat ik dacht was eten. Het tweede wat ik dacht was even kijken wanneer de trein richting St Petersburg gaat. Bleek die om 18.20 dezelfde dag te gaan (en de eerstvolgende 2 dagen later). Heel snel de beslissing genomen om direct door te gaan. De volgende 10 minuten waren uiterst warrig en gehaast. Uiteindelijk binnen die tijd 4 balies gezien, 1 ticket gekocht, een sigaret gerookt en geld 'uit de muur' gehaald (wel grappig als je geen idee hebt wat de koers is van het land waar je in bent, heb het middelste bedrag maar gekozen). Uiteindelijk net op tijd ingestapt.

Rust.
Eten.

Restauratie wagon opgezocht en geprobeerd wat van het menu te maken. Beetje soep met brood besteld. Ik heb nog nooit zo'n spijt gehad. Verreweg de meet ranzige soep ooit. Kan het niet omschrijven, maar linzensoep met frambozen kleur in augurken gegaard met droog suikerbrood als dipper komt aardig in de buurt. En ik had zo'n trek. Toen ik met m'n net gepinde geld wou betalen kwam ik tot de ontdekking dat m'n pinpas niet op de juiste plaats lag.... dat klopte ook wel want die zat nog in het pinapparaat op het station van Vilnius. F*&k!! Op zich niet heel veel aan de hand (heb 2 rekeningen), maar wel even lastig.

Na een biertje (of waren het er twee) was de rust wel weer gekeerd en heb verder best genoten van de rit.

Uurtje of elf kwamen er een paar mannen in groene pakken binnen om de paspoorten te controleren. Was met 2 minuten gebeurd en iets zei mij dat dit waarschijnlijk niet de Russische controle was. Na navraag bleek het de douane van Letland te zijn. Prima. Uurtje later. De Russische grens. Wat een heisa zeg. Zal je de details besparen, maar vond het echt wel een beetje overtrokken. Zo'n beetje 10 man in de coupe gehad (inclusief herdershond), die allemaal een andere taak hadden. 3 vrouwen om de paspporten op te halen, en de rest om het voertuig te controleren. Dat is prima als ze het maar niet na elkaar doen. Dus wel. 1 voor 1 gingen ze de bagage controleren.... Een dik uur later was de klus al geklaard. Rijden maar weer. Een hobbelige nacht later zonder verdere noemenswaardigheden aangekomen in Sint Petersburg. (tip; probeer in een nachttrein altijd het onderste bed te nemen. Niet dat dat niet hobbelt, maar je kunt er in ieder geval makkelijk inkomen, hebt meer ruimte en je kunt je in je slaap een keer omdraaien zonder dat je bang hoeft te zijn dat je 1,5 meter naar beneden valt.

Dat was het voor nu. Plaatselijke tijd 00.05. Moet je trouwens ook wel in de gaten houden dat tijdsverschil. Daardoor ben ik vanmorgen in de trein mijn ontbijt misgelopen. Wilde net gaan eten, waren we er al. Uurtje er bij op.

Slaap zacht.

Reacties

Reacties

Vincent

Hahaha! Op zo´n ´kort´ stukje, zoveel gebeurd! Wat doe je jezelf toch aan! ;)

Veel plezier in Санкт-Петербург!!

harrold

hey jp,
wat een geregel zeg allemaal, maar scheeld dat je daar wel goed in bent. wel bale van je pinpas is het wel weer goed gekome dan? kon je er net even niet bij hebben. maar leuk om je verhaaltjes te lezen. nou zou zeggen veel plezier nog he,en ik blijf je volge latertje harrold

Marijn

Ha JP,

Daar wordt je een kerel van.... Geintje! (Het doet me denken aan een heel duur hamburgertje in New York, maar waarschijnlijk ben je dat verhaal al vergeten). Afijn, het is leuk om je verhalen weer te lezen. Kunnen we een beetje meereizen en meegenieten. Heb je al mede back-packers ontmoet? Of ben je er inmiddels achter dat de meest back-packers toch de eerste en beste lijnvlucht naar Thailand pakken.
Als ik dit zo lees zal ik in ieder geval pa en ma maar adviseren om toch maar het vliegtuig te pakken ipv de trein. Dan maar een extra pleistertje in de nek (ma.... :-)). Het is trouwens wel een goed dieet zo'n treinreisje, sneller en goedkoper dan Sonja....
Wanneer gaat de reis weer verder?
Veel geluk en let op jezelf (en eventuele Russische Maffia)

Groeten,
Marijn

Anja

Hey Piet,

Prachtig verhaal!! Natuurlijk voor jou balen van je pas, maar erg leuk om te lezen! Ach, voor ons zou een ontbijt bestaand uit rozijntjes en pinda's idd. niet slecht zijn, maar zo'n vieze soep lijkt me een flinke tegenvaller. Uhmmm wat zullen wij vanavond eten??!

Succes met het Russisch, geniet van Sint P. en 'reisze'
(met alles wat daar bij hoort).

Groeten Anja






Je hebt al weer genoeg meegemaakt!

Esther

Hé JP

leuk te lezen dat je nu dan toch op weg bent. Super hoor! Komen je ouders je opzoeken in Thailand? (of begrijp ik dat verkeerd? Hopelijk is alles goedgekomen met je pinpas en hebben er geen vreemde mensen gebruik van gemaakt, dat zou toch errug 'onaangenaam zijn'. Kwens je een hele goede reis, wij vertrekken morgen voor een paar dagen zon :)
hastalavista en we horen van je
Gr Esther

fenrike

Hee broertje,

Hoorde inderdaad al van papa en mama van het gedoe met je pinpas. Mazzel dat je 2 pasjes bij je hebt, althans had.... Nu nog geld :-)

Je bent nu dus een paar dagen in St. Petersburg? Of ga je al snel weer verder (of heb ik er overheen gelezen....)
Je verhalen zijn weer even boeiend als vorig jaar. Leuk om te lezen!
groetjes van ons en een dikke knuffel van levi en thijmen!

Zwervings

In korte tijd alweer mooie verhalen Tuinman...
Ik kan niet wachten tot de volgende!

Als de nood echt hoog is houden we wel een lopathon met de selectie van SEH t.a.v. waarisjp.reismee.nl

Take care

Peter

He Tuinman!

Leuk om je verhalen te lezen! Ik hou de site in de gaten! Geniet er verder van..
Ik zal je morgenavond missen in 't Station! Daar moet ik nu maar alleen heen, er zit niks anders op!

Haha tot Horens!
Gr Peter..

Marc van Dijk

He Tuinman al lekker onderweg zie ik, kunnen we binnenkort al wat foto's verwachten?

Veel plezier nog en keep on track.

Gr. Marc

linda

he jp,
dit zijn de verhalen die we willen lezen, niet saai en alles gaat gemakkelijk verhalen ;) Toevallig zag ik van de week Floortje Dessing dezelfde toer maken die jij nu maakt alleen daar was alles natuurlijk geregeld en kent zij de taal ;p zeg je hebt toch wel een talengids mee?? Balen van je pas zeg, natuurlijk je hebt er nog 1 maar goed je schikt toch ff. Niet nog een keer overlaten komen! Maar op tv zag de reis er super uit. Dus geniet!! wij genieten stiekem een klein beetje mee.
groetjes Gerrit en Linda

linda

eh ff nu een berichtje van mij (Gerrit) eh had ik niet gezegd dat een paaaar dingen belangrijk waren? :-) But have a good trip!!!

Gr, G.

Keurslager

Hey JP!

Dat begint alweer goed.... Haha! Wel grappig om te lezen allemaal. Beetje jammer van je pas. Krijg je met dat gehaast. Vakantie noemen ze dat dan. Ben benieuwd naar de foto's die er binnenkort op komen.

Gr. Marcel

Bertha

Hoi J.P.
Heel mooi wat je allemaal mee maakt, en iedereen kan
mee genieten echt GAAF! Goeie reis verder toi toi.

Gr. B.K.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!